Reklamacja Towaru
Sprzedawca jest odpowiedzialny wzglêdem Klienta, je¿eli sprzedany Produkt ma wadê fizyczn± lub prawn± (rêkojmia).
wada fizyczna
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytu³u rêkojmi za wady fizyczne, które istnia³y w chwili przej¶cia niebezpieczeñstwa na Klienta lub wynik³y z przyczyny tkwi±cej w sprzedanym Produkcie w tej samej chwili Wada fizyczna polega na niezgodno¶ci sprzedanego Produktu z Umow± Sprzeda¿y. W szczególno¶ci sprzedany Produkt jest niezgodna z Umow± Sprzeda¿y, je¿eli:
- nie ma w³a¶ciwo¶ci, które Produkt tego rodzaju powinien mieæ ze wzglêdu na cel w Umowie Sprzeda¿y oznaczony albo wynikaj±cy z okoliczno¶ci lub przeznaczenia;
- nie ma w³a¶ciwo¶ci, o których istnieniu Sprzedawca zapewni³ Klienta, w tym przedstawiaj±c próbkê lub wzór;
- nie nadaje siê do celu, o którym Klient poinformowa³ Sprzedawcê przy zawarciu Umowy Sprzeda¿y, a Sprzedawca nie zg³osi³ zastrze¿enia co do takiego jej przeznaczenia;
- zosta³a Klientowi wydana w stanie niezupe³nym.
Je¿eli Klientem jest konsument, na równi z zapewnieniem Sprzedawcy traktuje siê publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza Produkt do obrotu w zakresie swojej dzia³alno¶ci gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na sprzedanym Produkcie swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odró¿niaj±cego przedstawia siê jako producent.
Sprzedany Produkt ma wadê fizyczn± tak¿e w razie nieprawid³owego jego zamontowania i uruchomienia, je¿eli czynno¶ci te zosta³y wykonane przez Sprzedawcê lub osobê trzeci±, za któr± Sprzedawca ponosi odpowiedzialno¶æ, albo przez Klienta, który post±pi³ wed³ug instrukcji otrzymanej od Sprzedawcy.
wada prawna
Sprzedawca jest odpowiedzialny wzglêdem Klienta, je¿eli sprzedany Produkt stanowi w³asno¶æ osoby trzeciej albo je¿eli jest obci±¿ony prawem osoby trzeciej, a tak¿e je¿eli ograniczenie w korzystaniu lub rozporz±dzaniu Produktem wynika z decyzji lub orzeczenia w³a¶ciwego organu; w razie sprzeda¿y prawa sprzedawca jest odpowiedzialny tak¿e za istnienie prawa zwolnienie Sprzedawcy od odpowiedzialno¶ci Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialno¶ci z tytu³u rêkojmi, je¿eli Klient wiedzia³ o wadzie w chwili zawarcia Umowy Sprzeda¿y.
Gdy przedmiotem Umowy Sprzeda¿y s± Produkty oznaczone tylko co do gatunku albo Produkty maj±ce powstaæ w przysz³o¶ci, Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialno¶ci z tytu³u rêkojmi, je¿eli Klient wiedzia³ o wadzie w chwili wydania rzeczy. Przepisu tego nie stosuje siê, gdy Klientem jest konsument.
Sprzedawca nie jest odpowiedzialny wzglêdem Klienta bêd±cego konsumentem za to, ¿e sprzedany Produkt nie ma w³a¶ciwo¶ci wynikaj±cych z publicznych zapewnieñ, o których mowa powy¿ej, je¿eli zapewnieñ tych nie zna³ ani, oceniaj±c rozs±dnie, nie móg³ znaæ albo nie mog³y one mieæ wp³ywu na decyzjê Klienta o zawarciu Umowy Sprzeda¿y, albo gdy ich tre¶æ zosta³a sprostowana przed zawarciem Umowy Sprzeda¿y.
Niniejsze uprawnienia maj± co do zasady charakter równorzêdny, co oznacza, ¿e Klient ma mo¿liwo¶æ korzystania od razu zarówno z pierwszej, jak i drugiej grupy uprawnieñ:
- Grupa: obni¿enie ceny /zwrot pieniêdzy
Je¿eli sprzedany Produkt ma wadê, Klient mo¿e z³o¿yæ o¶wiadczenie o obni¿eniu ceny albo odst±pieniu od Umowy Sprzeda¿y, chyba ¿e Sprzedawca niezw³ocznie i bez nadmiernych niedogodno¶ci dla Klienta wymieni wadliwy Produkt na wolny od wad albo wadê usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, je¿eli Produkt by³ ju¿ wymieniony lub naprawiany przez Sprzedawcê albo Sprzedawca nie uczyni³ zado¶æ obowi±zkowi wymiany Produktu na wolny od wad lub usuniêcia wady. Obni¿ona cena powinna pozostawaæ w takiej proporcji do ceny wynikaj±cej z Umowy Sprzeda¿y, w jakiej warto¶æ Produktu z wad± pozostaje do warto¶ci Produktu bez wady. Klient nie mo¿e odst±piæ od Umowy Sprzeda¿y, je¿eli wada jest nieistotna.- Je¿eli Klientem jest konsument, mo¿e zamiast zaproponowanego przez Sprzedawcê zgodnie z postanowieniami powy¿ej usuniêcia wady ¿±daæ wymiany Produktu na wolny od wad albo zamiast wymiany Produktu ¿±daæ usuniêcia wady, chyba ¿e doprowadzenie Produktu do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y w sposób wybrany przez Klienta jest niemo¿liwe albo wymaga³oby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez Sprzedawcê. Przy ocenie nadmierno¶ci kosztów uwzglêdnia siê warto¶æ Produktu wolnego od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a tak¿e bierze siê pod uwagê niedogodno¶ci, na jakie nara¿a³by Klienta inny sposób zaspokojenia.
- Grupa: naprawa/wymiana
Je¿eli sprzedany Produkt ma wadê, Klient mo¿e ¿±daæ wymiany Produktu na wolny od wad albo usuniêcia wady. Sprzedawca jest obowi±zany wymieniæ Produkt wadliwy na wolny od wad lub usun±æ wadê w rozs±dnym czasie bez nadmiernych niedogodno¶ci dla Klienta. Sprzedawca mo¿e odmówiæ zado¶æuczynienia ¿±daniu Klienta, je¿eli doprowadzenie do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y Produktu wadliwego w sposób wybrany przez Klienta jest niemo¿liwe albo w porównaniu z drugim mo¿liwym sposobem doprowadzenia do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y wymaga³oby nadmiernych kosztów.1 rok domniemania istnienia wady w chwili wydania Produktu
Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytu³u rêkojmi za wady fizyczne, które istnia³y w chwili przej¶cia niebezpieczeñstwa na Klienta lub wynik³y z przyczyny tkwi±cej w sprzedanym Produkcie w tej samej chwili. Je¿eli Klientem jest konsument, a wada fizyczna zosta³a stwierdzona przed up³ywem roku od dnia wydania sprzedanego Produktu, domniemywa siê, ¿e wada lub jej przyczyna istnia³a w chwili przej¶cia niebezpieczeñstwa na Klienta.2 lata odpowiedzialno¶ci Sprzedawcy
Sprzedawca odpowiada z tytu³u rêkojmi, je¿eli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed up³ywem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomo¶ci - przed up³ywem piêciu lat od dnia wydania Produktu Klientowi. Do wykonywania uprawnieñ z tytu³u rêkojmi za wady prawne sprzedanego Produktu stosuje siê przepisy dotycz±ce wady fizycznej, z tym ¿e bieg terminu do wykonania uprawnieñ z tytu³u rêkojmi rozpoczyna siê od dnia, w którym Klient dowiedzia³ siê o istnieniu wady, a je¿eli Klient dowiedzia³ siê o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa osoby trzeciej - od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osob± trzeci± sta³o siê prawomocne.
Reklamacja mo¿e zostaæ z³o¿ona przez Klienta na przyk³ad :
- osobi¶cie pod adresem: ul. Lubelska 20/20A, 03-802 Warszawa;
- pisemnie na adres: ul. Lubelska 20/20A, 03-802 Warszawa;
- telefonicznie pod numerem telefonu: 22 618 82 88.
- faksem na numer: 22 618 80 23.
- w formie elektronicznej za po¶rednictwem poczty elektronicznej na adres: reklamacje@athleticshop.pl;
- w formie elektronicznej za po¶rednictwem formularza kontaktowego zamieszczonego na stronie Sklepu Internetowego w zak³adce „Kontakt”.
Zaleca siê podanie przez Klienta w opisie reklamacji poni¿szych informacji - u³atwi to i przyspieszy rozpatrzenie reklamacji przez Sprzedawcê:
- informacji i okoliczno¶ci dotycz±cych przedmiotu reklamacji, w szczególno¶ci rodzaju i daty wyst±pienia niezgodno¶ci/wady;
- ¿±danie sposobu doprowadzenia Produktu do zgodno¶ci z Umow± Sprzeda¿y lub o¶wiadczenie o obni¿eniu ceny albo odst±pieniu od Umowy Sprzeda¿y; oraz
- danych kontaktowych sk³adaj±cego reklamacjê.
Wymogi podane powy¿ej maj± formê jedynie zalecenia i nie wp³ywaj± na skuteczno¶æ reklamacji z³o¿onych z pominiêciem zalecanego opisu reklamacji.
W przypadku gdy do ustosunkowania siê przez Sprzedawcê do reklamacji Klienta lub do wykonania uprawnieñ Klienta wynikaj±cych z niezgodno¶ci Produktu z Umow± Sprzeda¿y/rêkojmi niezbêdne bêdzie dostarczenie Produktu do Sprzedawcy, Klient zostanie poproszony przez Sprzedawcê o dostarczenie Produktu na koszt Sprzedawcy na adres ul. Lubelska 20/20A, 03-802 Warszawa. Je¿eli jednak ze wzglêdu na rodzaj niezgodno¶ci/wady, rodzaj Produktu lub sposób jego zamontowania dostarczenie Produktu przez Klienta by³oby niemo¿liwe albo nadmiernie utrudnione, Klient obowi±zany jest udostêpniæ Produkt Sprzedawcy w miejscu, w którym Produkt siê znajduje.
Pro¶ba o dostarczenie Produktu, o której mowa powy¿ej nie ma wp³ywu na bieg terminu na ustosunkowanie siê Sprzedawcy do reklamacji Klienta oraz nie narusza prawa Klienta – w przypadku z³o¿enia reklamacji na podstawie rêkojmi – ¿±dania od Sprzedawcy demonta¿u wadliwego Produktu i ponownego zamontowania Produktu po dokonaniu wymiany na wolny od wad lub usuniêciu wady, o którym mowa w art. 561[1] Kodeksu cywilnego.
Sprzedawca ustosunkuje siê do reklamacji Klienta niezw³ocznie, nie pó¼niej ni¿ w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej z³o¿enia. Brak ustosunkowania siê Sprzedawcy w powy¿szym terminie oznacza, ¿e Sprzedawca uzna³ reklamacjê za uzasadnion±.